Interpelacja do ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie bezpieczeństwa pieszych
Szanowny Panie Ministrze,
w styczniu bieżącego roku interpelacją nr 18447 zwróciłem się do ministra infrastruktury zwracając uwagę, że w mojej opinii nadal niewystarczające są zmiany przepisów ruchu drogowego mające podnieść bezpieczeństwo pieszych oraz w kwestii zrównania dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym w dzień i w nocy do 50 km/h.
Chciałbym dodatkowo Panu ministrowi zasygnalizować, że zgodnie z informacją z komend rejonowych Policji w całym kraju niemal standardem jest poruszanie się kierujących samochodami w mieście z prędkościami 70/80 km/h. Łamanie przepisów i wysoka prędkość jest najczęstszą przyczyną tragicznych wypadków.
Problem notorycznego przekraczania dozwolonej prędkości występuje nie tylko w miastach, ale jest on jeszcze bardziej uciążliwy poza terenami zabudowanymi. Przykładem jest efekt montażu odcinkowego pomiaru prędkości na zaledwie 16-sto kilometrowym odcinku autostrady A1 między Tuszynem, a Piotrkowem Trybunalskim uruchomiony 20 stycznia 2021 r., drugi odcinek Kamieńsk – obwodnica Częstochowy uruchomiony 22 stycznia 2021 r. System już pierwszego dnia funkcjonowania ujawnił tysiąc trzystu kierujących znacznie przekraczających prędkość, a po miesiącu funkcjonowania ujawniono dwadzieścia siedem tysięcy kierujących znacznie przekraczających dozwoloną prędkość.
Kolejnym problemem są kierujący przekraczający przejazdy kolejowe pomimo zamykających się rogatek, bądź ignorujący sygnały dźwiękowe i czerwone pulsujące światła sygnalizatorów przejazdowych.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na pytania:
1. Czy resort przewiduje zmianę w taryfikatorze mandatowym?
2. Jakie działania planuje podjąć ministerstwo w celu ograniczenia łamania przepisów dotyczących prędkości?
Z wyrazami szacunku
Krzysztof Gawkowski
Poseł na Sejm RP